A multivitamin és a gastritis

Composition with dietary supplement capsules and containers. Variety of drug pills

Composition with dietary supplement capsules and containers. Variety of drug pills

A gastritis, amely akkor jelentkezik, amikor a gyomor belső fala begyullad, bizonyos vitaminok és ásványi anyagok felszívódását gátolja. A multivitamin szedése azonban egy jó módja annak, hogy a gyomorhurut okozta táplálkozási hiányosságokat pótoljuk, azonban lehet, hogy külön figyelmet kell fordítani bizonyos vitaminok és ásványi anyagok önálló pótlására. Beszéljünk orvosunkkal, hogy szükségünk van-e több C-vitamint, B12-vitamint vagy vasat fogyasztani annál, mint amennyi átlagosan egy multivitamnban van. Azonban arra is figyeljünk, hogy gyomorhurut esetében soha ne szedjünk semmilyen kiegészítőt az orvossal való konzultáció nélkül.

Vashiány

A H. pylori fertőzéseket csakran társítják az alacsony szintű vassal, amely hozzájárul a vashiányos vérszegénységhez is. A gyomor belső falában okozott bakteriális kár csökenti a gyomorsav mennyiségét is, az alacsony savmennyiség pedig még tovább gátolja a vas felszívódását. A baktériumoknak is kell vas, hogy életben maradjanak, ezt pedig a szervezetből vonják el. A vasat tartalmazó multivitamin elegendő lehet a vashiány megelőzésében vagy annak kezelésében a H. pylorival kapcsolatos gyomorhurutnál, de először fontos megtudatoklni, hogy esetünkben valóban fennáll-e a vashiány vagy sem. A vas ugyanis mérgezővé válhat, ha nem vagyunk hiányosak és többet fogyasztunk belőle, mint amennyire szükségünk van. Nagyon fontos ezért, hogy a kezelőorvosunkra bízzuk, hogy az egészségi állapotunknak megfelelő adagot írja fel.

Multivitaminok a dohányosoknak

p20smokersGETTYNagyon sok ember szed ülönféle étrendkiegészítőket és multivitaminokat, hogy megelőzzék a táplálkozásból fakadó hiányosságokat, illetve, hogy igénybe vegyék e kapszulák potenciális előnyeit. Azonban sajnos a dohányosok táplálkozási igényei meglehetősen eltérnek a nemdohányozóktól, éppen ezért esetükben egy nem jól kiválsztott multivitamin többet árthat, mint amennyit hasnálhatna. A következő cikkben ennek elkerülése érdekében megmutatjuk, hogy egy dohányos ember számára milyen vitaminok pótlására van szükség ahhoz, hogy elkerülje a különféle akut és krónikus betegségeket.

Béta-karotin

Egy nyolc éves prospektív tanulmány, amely során Virtamo és kollégái 25563 finn férfit vizsgáltak meg, kimutatta, hogy a dohányosoknak kerülniük kell a béta-karotinos kiegészítőket, mert azok növelik a tüdőrák kockázatát. Ebben a vizsgálatban a férfi dohányosok 50 és 69 év között 50 mg tokoferolt és 20 mg béta-karotint kaptak vagy placebot. A kutatók megállapították, hogy relatív kockázat áll fenn a tüdőrák előfordulása és a béta-karotin kiegészítők magasabb arányban szedése között.

K-vitamin

Azok a személyek, akik rendszeresen rágnak dohányleveleket, kerüljék a K-vitamint is, mivel a K-vitamin szembeszáll a különféle antikoagulánsokkal is. A K-vitaminban gazdag kiegészítők és élelmiszerek így felhalmozódhatnak a dohányosok szervezetében, amely így hátrányosan befolyásolhatja bizonyos gyógyszerek felszívódását, illetve a véralvadást is.

Tippek

A dohányosoknak érdemes olyan kiegészítőket szedniük, amelyek nagy mennyiségben tartalmaznak C-vitamint, B12-vitamint, luteint és zeaxantint.

Kerüljék a multivitaminokat, mert ezek olyan mikrotápanyagokat is tartalmazhatnak, amelyek károsak lehetnek a dohányosok szervezetére.

A legjobb lehetőség megtalálásához mindig beszéljünk a kezelőorvosunkkal vagy a gyógyszerészünkkel.

Alacsony K-vitamin tartalmú diéta

A szervezetnek szüksége van K-vitaminra, ami egy zsírban oldódó vitamin, hogy támogassa a csontok egészségét, illetve megfelelően szabályozza a véralvadást. Ezt a vitamint a szervezet is képes előűllítani igen kis mennyiségben a tápcsatornában található baktériumoknak köszönhetően. A K-vitamin sok élelmiszerben megtalálható, amiket nap, mint nap eszünk, például a leveles zöldségekben, a tojásban, a táplálékkiegészítőkben, valamint egyes gabonafélékben. Ha egy vérhígító gyógyszert szedünk, akkor az orvosunk javasolni fogja, hogy korlátozzuk a K-vitaminos élelmiszerek fogyasztását, mivel a K-vitamin kölcsönhatásba léphet a vérhígítókkal.

Vigyázz néhány zöldséggel

Bár sok zöldségnek alacsony a K-vitamin tartalma, másoknak nem, így nagyon fontos, hogy azzal is tisztában legyünk, hogy melyik zöldségekben található nagy mennyiségben a K-vitamin. Például egy csésze főtt spenótban 884 mikrogramm K-vitamint találunk, azonos mennyiségű főtt kelkáposztában pedig már 1054 mikrogramm K-vitamin van jelen. Más zöldségek, amelyeknek szintén magas a K-vitamin tartalma: kelbimbó, kelkáposzta, petrezselyem, mustár zöldje, mángold és fehérrépa zöldje.

A multivitamin szedése energiát ad?

multivitamin_szedéseHa egy hektikus menetrendet tartunk fenn vagy csak áltlaában nincs elegendő energiánk, akkor érdemes fontolóra venni egy napi multivitamin szedését, hogy nagyobb legyen az energiaszintünk. Azonban tudni kell, hogy a multivitaminok önmagukban nem elegendőek ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű energiához jussunk. Miközben lehet, hogy a diétánkban egy jótékony kiegészítést nyújtanak, nagyon fontos tisztában lenni azzal, hogy a multivitaminok nem helyettesítik az egészséges, tápláló ételeket, és azt is látni kell, hogy esetenként a multivitaminok károsak lehetnek az általános egészségi állapotunkat tekintve. Nagyon fonto ezért, hogy konzultáljunk orvosunkkal, mielőatt bármilyen kiegészítőt, beleértve a multivitaminokat, szednénk.

Energiaforrások

Az egészséges felnőttek, akik egy kiegyensúlyozott étrend szerint táplálkoznak, nem fognak jelentős energianövekedést tapasztalni a multivitamin szedése során. A napi étrendben ugyanis a szénhidrátok jelentik a legfontosabb energiaforrást, a szénhidrátok legjobb forrásai pedig egyértelműen nem a multivitaminok, hanem a kenyerek és a gabonafélék, a gyümölcsök és a zöldségek, az egyes tejtermékek, illetve a különféle cukrok. Azonban ha egy szigorúan meghatározott táplálkozást követünk, különösen olyat, amiben egy-egy élelmiszercsopor fogyasztását teljesen megszüntetjük, vagy ha rendszeresen kevesebb kalóriát fogyasztunk, mint napi 1500, akkor érdemes multivitamint szedni, mivel ilyen esetekben ez a kiegészítő pótolhatja a diétából hiányzó tápanyagokat, illetve biztosíthatja a megfelelő energiaszintet.

A multivitaminok szedése megéri a kockázatot?

A multivitaminok a legnépszerűbb étrendkiegészítőknek számítanak, azok között, amelyeket manapság értékesítenek. Minden demográfiai és korcsoport használja a multivitamnokat és gyakran ezek az emberek legfontosabb étrendkiegészítői. Mivel sok különféle multivitaminos formula létezik, éppen ezért az étrendkiegészítő-iparban ezek teljes fejezetet tesznek ki.

Szükségem van egy multivitaminra?

A multivitamint, mint minden más kiegészítőt, soha nem szabad jó ok nélkül használni. Mielőtt megvásárolnánk egy új kiegészítőt, mindig kérdezzük meg magunktól a következőket:

  1. Milyen összetevők vannak ebben a multivitaminban és azok hasznosak-e a számomra?
  2. Milyen összetevők vannak jelen a multivitaminban, melyek csak hordozóanyagok és nem hasznosak az egészségem megőrzésében?
  3. Vajon a különféle összetevők ártalmasak vagy kontraproduktívak lehetnek?
  4. Ha egyenként megveszem az összetevőket, akkor az tényleg drágább, mint ha ezt a multivitamint megvenném? Ha a multivitamin nem ártalmas és nem drágább, mint a benne található vitaminok külön-külön, akkor lehet, hogy érdemes a pótlás mellett dönteni.

Mikor kezdjük el szedni a terhesvitaminokat?

terhes_fogyásA szülés előtti vitaminok, multivitaminok megfelelő időben garantálják, hogy minden szükséges tápanyagot biztosítsunk a fejlődő magzat számára, amikor arra a legnagyobb szüksége van. Bár a terhesvitaminok nem helyettesíthetik a megfelelő táplálkozást, a szülés előtt szedett kiegészítők 100%-os mennyiségben tartalmazzák a legtöbb vitamint és sok ásványi anyagot, amelyek szükségesek az egészséges csontok és szervek kifejlődéséhez. Tény tehát, hogy a legjobb dolog, amit tehetünk a magunk és a babánk egészségéért, ha a terhesség egész ideje alatt szedjük ezeket a terhesvitaminokat.

A terhesség előtti időzítés

A March of Dimes azt javasolja, hogy minden nőnek, aki már tervezi a teherbeesést vagy teherbe esése lehetséges, érdemes multivitaminokat szedniük már a teherbeesés előtt is. A szülőképes nők, akik nem használnak semmilyen fogamzásgátló eszközt és, akik szexuálisan aktívak, nyugodtan szedhetnek ilyen vitaminokat. A fogamzás előtt szedett multivitaminoknak érdemes legalább 400 mikrogramm folsavat tartalmazniuk. A fogantatás után pedig prenatális vitaminra érdemes váltani, amiben minimum 600 mikrogramm folsav van jelen.

Fogamzásgátló

A nőknek, akik hormonális fogamzásgátlókat szednek vagy a fogamzásgátlás egy másik formáját használják, nem kell, hogy terhességi vitaminokat szedjenek. Azonban, ha elkezdik szedni a terhesvitaminokat, amint abbahagyták a fogamzásgátlót, akkor bizonyára jót tesznek, hiszen a terhesség akkor is előfordulhat, mielőtt még a teljes menstruációs ciklus lezajlik.

Terhességi multivitaminok a rosszullétet leküzdendő

A terhességi multivitamin egy nagyszerű módja annak, hogy biztosítsuk a magzat fejlődéséhez szükséges tápanyagokat. Ráadásul ezek a multivitaminok segítenek abban is, hogy jól érezzük magunkat, illetve, hogy a saját egészségünket is megőrizzük. Az American Congress of Obstetricians and Gynecologists azt jelzi, hogy egy multivitamin segítségével a terhesség alatt jelentkező hányingert is lehet enyhíteni, mivel a prenatális készítményekben nagy mennyiségben találunk B6-vitamint, amely segíthet a reggeli rosszullétek megszüntetésében. Azonban fontos pontosan meghatározni, hogy milyen terhességi vitamint szedünk, hiszen némelyik hányingert is okozhat.

Terhességi vitaminok

A táplálkozásra még fontosabb odafigyelni a terhesség alatt, mint életünk során bármikor máskor. Elengedhetetlen, hogy biztosítsuk nemcsak a magzat, hanem az édesanya egészségét is. A prenatális vitaminok segíthetnek kitölteni a diéta esetleges hiányosságait. A MayoClinic.com szerint a terhességi vitaminokban általában több a folsav, a kalcium és a vas, mint a hagyományos multivitaminokban, ezek pedig igazán fontos multivitaminnal számítanak a terhesség alatt.

Fontos tudni, hogy ha napi háromszor szedünk 75 mg-ot, akkor már ezt az értéket majdnem elértük, ezért ezzel óvatosan kell bánni. Fontoljuk meg azt is, hogy milyen élelmiszerforrásokból tudunk hozzájutni a B6-vitaminhoz és tájékoztassuk erről orvosunkat. Nagy koncentrációban van jelen a B6-vitamin a baromfiban, a halban, a banánban, a dinnyében, a krumpliban és a dúsított gabonapehelyben is.

A B-komplex előnyei és mellékhatásai

letöltésA B-komplex a B-vitaminok egy olyan csoportja, amiben mind a nyolc fajta jelen van. Ezek a B-vitaminok növényi forrásból is pótolhatóak, de kiegészítő formájában is találkozhatunk velük. A B-vitaminok különféle szerepeket játszanak a szervezetben, számos előnyük van. Persze a túl sok B-vitamin fogyasztása veszélyes is lehet és mellékhatásokat okozhat, így mielőtt B-komplex kiegészítőket kezdenénk el szedni, érdemes konzultálnunk az orvosunkkal, hogy milyen dózis lehet a számunkra megfelelő.

A megfelelő testi működés

A B-vitaminok segítenek a szervezetnek az élelmiszereket glükózzá alakítani, ami energiát biztosít a szervezet számára. A B-vitaminok hatékonyan metabolizálják a zsírokat és a fehérjéket, valamint hozzájárulnak az egészséges idegrendszer máödéséhez is. A B1-vitamin vagy más néven a tiamin segíti az immunrendszer erősítését még stresszes körülmények között is. A B6-vitamint, amit piridoxin néven is ismerünk fokozza bizonyos hormonok termelődését, illetve az agy vegyi anyagainak, az úgynevezett neurotranszmitterek működését is javítja. A B1-vitamin ezenfelül növeli az immunrendszer működését.

Mellékhatások

A B-vitaminok vízben oldódó vitaminok, így a feleslegesen elfogyasztott mennyiség kiválasztódik a vizelettel együtt. Azonban ha túlságosn nagy dózisban szedjük a B-komplexet, akkor annak negatív mellékhatásai lehetnek. A leggyakoribb mellékhatások között kell megemlíteni a köszvényt, a magas koleszterinszintet és a bőrproblémákat. A B-vitaminok túladagolása szív- és májproblémákhoz vezethet, míg a túl nagy dózisú B3-vitamin vagy niacin okozhat látási problémákat, hányingert, hányást és a gyomorfekély súlyosbodását. A nagy dózisú folsav zavarhatja a emoterápiás gyógyszerek felszívódását.

Lassan felszívódó C-vitamin

A C-vitamin vagy aszkorbinsav egy vízben oldódó vitamin, aminek számos élettani hatása van a szervezetben. Természetesen megtalálható a citrusfélékben, a zöldségekben, főleg a paradicsomban és a C-vitaminnak fontos szerepe van a porcok, a csontok egészségének megőrzésében, illetve a kollagén termelődésében. A C-vitamin ezenfelül antioxidáns tulajdonságokkal is rendelkezik, így képes megvédeni a sejteket a szabad gyökök okozta károsodástól. A C-vitamin vízben oldódik, így az élelmiszerekben és a folyadékokban is jól keveredik. Kiegészítő formájában is be lehet szerezni. Mivel vízben oldódó vitaminról van szó, így a felesleges mennyiség kiválasztódik a vizelettel, éppen ezért néhány bizonyíték arra utal, hogy a lassan felszívódó C-vitamin sokkal előnyösebb a szervezetre, mint más típus.

A lassan felszívódó C-vitamin

A lassan felszívódó C-vitamin kapszulák úgy vannak kialakítva, hogy elősegítik a késleltetett és folyamatos felszívódást a nap folyamán. Ezen kapszulák körül egy félig áteresztő cukorbevonat található, amiket különféle zsírokkal és viaszokkal kevernek össze. Amikor lenyeljük őket, akkor a nyál hatására a bevonat lassan feloldódik és megtörik, azonban ilyen módon csak fokozatosan képes a C-vitamint iengedni magából, így az a szervezetben hosszabb ideig ott van a különféle folydékokban, aminek hatására a szervezet többet tudf belőle felhasználni.

Bizonyíték

A lassan fleszívódó C-vitamin hatékonyságát már 1969-ben igazolta az International Journal of Vitamin Research folyóiratban közzétett tanulmány, amely során egy három hónapos időszakban tesztelték a lassan felszívódó és az azonnal ható C-vitaminok hatékonyságát. Az eredmények azt mutatták, hogy a lassan felszívódó változat sokkal jobban mozgott a test szöveteiben és tartósabban fejtette ki hatását, mint a hagyományos kapszulák.

Mit szedj és mit ne?

maritövisAz 1900-as években az emberek az összes tápanyagot az élelmiszerek fogyasztásával juttatták be a szervezetükbe. Ezzel szemben a 2000-res évekre csak az Egyesült Államokban a népesség 23700000000 dollárt költ a különféle táplálékkiegészítőkre évente, derül ki az Amerikai Dietetikus Szövetség statisztikájából. Azonban tudni kell, hogy a nagyobb mennyiségá vitaminfogyasztás nem feltétlünk jelent jobb egészségi állapotot is. De mégis: honnan lehet tudni, hogy melyik vitaminokat kell bevenni, illetve, hogy fogyasztása mekkora összegben indokolt.

Jellemző hiányosságok

Bár az emberek táplálkozási igényei egyéntől függően változhatnak, bizonyos tápanyagok gyakran hiányoznak egy-egy közösség vagy nép étrendjéből.

Még ha viszonylag egészségesen is étkezik az illető, előfordulhat, hogy A nyugati étrendből például sokszor hiányzik a megfelelő mennyiségű A-vitamin, illetve érdemes fontolóra venni a D-vitamin pótlását is, állítja Luigi Gratton, klinikai táplálkozási szakértő. “A legtöbb ember Észak-Amerikában és Nyugat-Európában nem jut hozzá elegendő D-vitaminhoz, mivel a munkájukat jórészt különféle irodákban végzik, ahová nem érnek el a napsugarak”.

Bár az emberek egyéni táplálkozási igények változnak, bizonyos tápanyagok gyakran hiányzik a tipikus amerikai étrend.Az Amerikai Orvostudományi Intézet, National Academy of Sciences napi 5 mikrogramm D-vitamin fogyasztását ajánlja az 50 év alattiak számára.